زخم فشاري، پاتوفيزيولوژي و درمان آن (4)

پرستاران توانمند ایران

پرستار پيشتاز خدمت در عرصه سلامت

ادامه مطلب قبل:


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390برچسب:زخم بستر,پاتوفيزيولوژي,پوست,زخم فشاري,دكوبيتوس,ساعت توسط م. عندلیب|

ادامه مطلب قبل:


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390برچسب:زخم بستر,پاتوفيزيولوژي,پوست,زخم فشاري,دكوبيتوس,ساعت توسط م. عندلیب|

ادامه مطلب قبل:


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390برچسب:زخم بستر,پاتوفيزيولوژي,پوست,زخم فشاري,دكوبيتوس,ساعت توسط م. عندلیب|

مقدمه

زخمهاي فشاري كه به نام زخم بستر ناميده مي شود در بيماراني كه به علتي دچار بي حركتي شده اند عارضه اي مهم به شمار مي رود.

علت عمده ايجاد زخم بستر مربوط به وجود فشار طولاني مدت بر روي پوست ومتعاقب آن عدم خونرساني به اين عضو است.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390برچسب:زخم بستر,پاتوفيزيولوژي,پوست,زخم فشاري,دكوبيتوس,ساعت توسط م. عندلیب|

پانسمان‌های آماده دارای تنوع وسیعی هستند و توسط شرکت‌های گوناگون ساخته می‌شوند. در صورتی که از این پانسمان‌ها در جای مناسب خود برای درمان زخم‌ها استفاده شود می‌توان به نتایج درمانی بسیار خوبی دست یافت. به‌طور کلی پانسمان‌ها را می‌توان به دو دسته‌‌ی اساسی تقسیم کرد

پانسمان‌های سنتی یا کلاسیك پانسمان‌های جدید یا آماده.
پانسمان‌های کلاسیک که به پانسمان‌های غیرجاذب (Nonabsorbant) نیز معروف‌اند، از مشتقات سلولز هستند و هدف از آن‌ها ممانعت از ورود عفونت‌های خارجی و تروما به زخم و همچنین جذب ترشحات و ایجاد احساس راحتی برای بیمار است. گاز استریل از خانواده‌ی این پانسمان‌هاست که معمولاً بعد از قرار دادن یک لایه آنتی‌بیوتیک یا ماده‌ی ضدعفونی کننده روی زخم قرار داده می‌شود
.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390برچسب:پانسمان,پانسمان نوين,زخم,آلژينات,فوم,هيدروژل,هيدروكلوئيد,فيلم,ساعت توسط م. عندلیب|

گلوتاتیون مهمترین آنتی اکسیدانی است که بطور خود به خود ساخته می شود و عملکرد مهم آن تجزیه و از بین بردن سم های کشنده ، قوی ومهاجم به بدن است همچنین این آنتی اکسیدان قادر است در دستگاه گوارش غذاهای چرب را از وجود رادیکالهای آزاد پاک نماید .


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:آنتي اكسيدان,راديكال آزاد,اكسيژن,گلوتاتيون,ساعت توسط م. عندلیب|

آنتی اکسیدان ها مواد مغذی در غذاها هستند که می توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند؛ در واقع آنتی اکسیدان ها باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می گردند.

رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که فاقد پوسته ی الکترونی کامل می باشند و همین مساله باعث افزایش عکس العمل شیمیایی نسبت به سایرین می شود.


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:آنتي اكسيدان,راديكال آزاد,اكسيژن,گلوتاتيون,ساعت توسط م. عندلیب|

 1- باز نگهداشتن راه هوايي ....


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:فشار داخل جمجمه,ICP,پرستاري,مراقبت پرستاري,ادم مغزي,LOC,CSF,مغز,ساعت توسط م. عندلیب|

 در اتاقك و محفظه سخت جمجمه، 1/400 گرم بافت مغزي، ml 75 خون و ml 75 مايع مغزي نخاعي جاي مي گيرد. حجم و فشار اين سه تركيب ICP را به وجود مي آورد كه بطور طبيعي بين 20-10 ميلي متر جيوه است. 


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:فشار داخل جمجمه,ICP,پرستاري,مراقبت پرستاري,ادم مغزي,LOC,CSF,مغز,ساعت توسط م. عندلیب|

       1-           به بيمار آموزش دهيد هر زمان احساس دفع داشت اقدام به تخليه نمايد.

2-         جهت تخليه كامل مثانه هنگام دفع (درصورت نداشتن منع پزشكي)، بيمار را در وضعيت نشسته قرار دهيد.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 13 اسفند 1390برچسب:احتباس ادراري,سوند ادراري,مراقبتهاي پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

موارد مصرف:

انواع زخم‏های حاد یا مزمن بصورت حفره‏ای یا سطحی با اگزودای متوسط تا زیاد

مکانیسم عمل:

سیسورب یک پانسمان از گروه آلژینات‏ها است. آلژینات کلسیم  ماده ‏ای است که از جلبک‏های دریایی استخراج می‏گردد و بسیار جاذب رطوبت است. بر همین اساس نام سیسورب SeaSorb برگرفته از دو کلمه Sea (دریا)  و Absorption (جذب) است.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 12 اسفند 1390برچسب:سيسورب,پانسمان,پانسمان نوين,زخم,آلژينات,ساعت توسط م. عندلیب|

رئیس دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی از ناهماهنگی میان آموزش و درمان به عنوان حلقه مفقوده آموزش پرستاری تعبیر کرد و گفت: نه آموزش با درمان و نه درمان با آموزش هماهنگی ندارند.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 12 اسفند 1390برچسب:آموزش پرستاري,درمان,پرستاري,بالين,ساعت توسط م. عندلیب|

 تهوع و استفراغ علاوه بر خطراتي كه براي سلامت بيمار دارد همچنين مي تواند روي ناحيه عمل تاثير گذاشته و باعث باز شدن زخم، بد فرم شدن بيني در جراحي هاي سر و صورت و يا براي عمل هاي گوش و چشم خطرناك  باشد.

اقدامات پرستاري زير در كاهش اين حالت موثرند:


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:تهوع,استفراغ,مراقبتهای پرستاری,ساعت توسط م. عندلیب|


 لنفوم

سیستم لنفاوی یک شبکه بهم پیوسته از عروق، غدد و اندامهای اختصاصی است که نقش های متعددی من جمله عملکرد دفاعی  دارد و لنفوم بیماری بدخیم این سیستم می باشد. در این بیماری، سلولهای سیستم لنفاوی دچار اختلال در رشد شده، به سرعت و خارج از کنترل و نظم طبیعی سلولهای بدن تکثیر می شوند. به همین دلیل، مکانهای تجمع این سلولها دچار رشد بی رویه می گردد. به دلیل اینکه سلولهای سیستم لنفاوی در تمام نقاط بدن پراکنده هستند، این بدخیمی ممکن است کبد، طحال، مغز استخوان یا هر جای دیگر بدن را مبتلا نماید.

لنفومها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: لنفوم هوچکین ( Hodgkin's Lymphoma) و لنفوم غیرهوچکین(Non-Hodgkin's Lymphoma) . تفاوت این دو بیماری در نوع و سرمنشاء سلول بدخیم است. علاوه براین، سیر این دو بیماری و پاسخ آنها به درمان نیز تفاوت قابل توجهی نشان می دهد.

سیستم لنفاوی

این سیستم قسمتی از سازمان دفاعی بدن است که برای مبارزه بر علیه بیماریها تکامل یافته است. طحال، غدد لنفاوی، عروق لنفاوی، غده تیموس و مغز استخوان اجزای این سیستم اند. غدد لنفاوی اندامکهای کوچکی هستند که در مسیر عروق لنفاوی قرار گرفته، مسئول تصفیه جریان لنف می باشند. در این غدد، ویروسها، باکتریها و سایر مواد خارجی به دام افتاده، از ورود آنها به محیط درونی بدن جلوگیری می شود.

سلولهای سیستم لنفاوی مسئول شناخت و تخریب ذرات بیماریزا هستند. این سلولها، لنفوسیت نامیده می شوند. لنفوسیتها در غده های لنفاوی، طحال و مغز استخوان تولید می شوند و سپس در تمام بدن جریان می یابند. لنفوسیتها شامل چند نوع اند که دو نوع اصلی آن، نوع B و نوع T نامیده می شوند. لنفوم حاصل بدخیم شدن این سلولها است.

لنفوم هوچکین

این بیمار اولین بار در سال 1832 توسط توماس هوچکین که یک پزشک انگلیسی بود شرح داده شد. دکتر هوچکین همچنین برای اولین بار تفاوت بین علائم و سیر بالینی لنفوم هوچکین و غیر هوچکین را به روشنی نشان داد. لنفوم هوچکین در سالهای قبل از 1970 سبب مرگ تقریباً تمام مبتلایان می شد. با تکامل روشهای درمانی، در حال حاضر این بیماری یکی از قابل درمان ترین بدخیمی هاست و قسمت عمده ای از بیماران مبتلا قابل علاج کامل هستند.

علت این بیماری مشخص نیست. ممکن است عواملی از محیط، خصوصیات ژنتیک فرد و همچنین عوامل عفونی در ایجاد بیماری دارای نقش باشند. سیر بیماری لنفوم از یک غده لنفاوی که بصورت پایدار بزرگ شده است شروع می شود. رشد این غده به آهستگی ادامه می یابد و به تدریج غدد اطراف خود را نیز درگیر می نماید. در موارد پیشرفته، با ورود سلولهای بدخیم به جریان خون، طحال، کبد و مغز استخوان نیز ممکن است درگیر شوند.

لنفوم هوچکین ممکن است در هر سنی بروز نماید. اما اکثر موارد در سالهای اول بلوغ (15 تا 40 سالگی) یا در میانسالگی (پس از سن 55 سال) دیده می شود. علائم اولیه این بیماری ممکن است مشابه انفلوآنزا باشد: تب، تعریق شبانه، لرز، احساس خستگی و ضعف، بی اشتهایی، کاهش وزن و بزرگ شدن غدد لنفاوی. با پیشرفت بیماری، علائم بارزتر شده، تشکیل غدد جدید و بزرگ شدن آنها سبب تاثیر بر اندامهای مختلف بدن می شود. باید دانست که در 75% بیماران، علامت بیماری تنها بزرگ شدن غده لنفاوی بدون هیچ علامت دیگر است. از این رو، باید غدد لنفاوی بزرگ بدون درد، حساسیت و قرمزی که مدتی پایدار مانده باشد را جدی تلقی کرده، برای درمان آن به پزشک مراجعه نمود.

تشخیص این بیماری با برداشت قطعه ای از غده غیر طبیعی و بررسی ساختمان سلولهای تشکیل دهنده آن با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود.  درمان این بیماری با شیمی درمانی ترکیبی از چند دارو، اشعه درمانی یا ترکیب آنها انجام شده، تقریبا در 90% موارد سبب شفای کامل بیمار می شود.

لنفوم غیرهوچکین

این بیماری مجموعه ای از حدود 35 بیماری مختلف را تشکیل می دهد که همگی حاصل بدخیم شدن لنفوسیتهای طبیعی هستند. لنفومهای غیرهوچکین بر اساس اینکه از لنفوسیتهای B یا T منشاء گرفته باشند، به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند. در این گروهها، از بیماریهای به شدت تهاجمی و به سرعت کشنده تا بیماریهای دارای سیر کند چندین ساله دیده می شود. سیر طبیعی لنفوم غیر هوچکین از لنفوم هوچکین کمتر قابل پیش بینی است و این بیماری می تواند با سهولت بیشتری به نواحی خارج از غدد لنفی تهاجم یابد.

علائم اولیه لنفومهای غیر هوچکین مشابه لنفوم هوچکین با بزرگی غدد لنفاوی در نقاط مختلف بدن یا درگیری بعضی از اندامهای غیر از سیستم لنفاوی (درگیری مغز، پستان، بیضه،...) است. با پیشرفت بیماری، ارگانهای متفاوتی ممکن است درگیری پیدا کنند. تشخیص این بیماری نیز با بررسی میکروسکوپی قطعات بافت غیر طبیعی صورت می گیرد. درمان این طیف بیماریها نیز با ترکیبی از شیمی درمانی، اشعه درمانی یا هر دوی آنها صورت می گیرد. باید دانست که عاقبت لنفومهای غیر هوچکین به خوبی لنفوم هوچکین نیست اگرچه که هریک از انواع این بیماری دارای پاسخ به درمان و سیر متفاوتی از سایرین است.

 

 

نوشته شده در 8 اسفند 1390برچسب:لنفوم,سیستم لنفاوی,هوجکین,لنفوسیت,ساعت توسط |

مقدمه:
  افرادي كه بيش از 10 سال است كه ديابت دارند، مردها، افرادي كه كنترل قند ضعيفي دارند، عوارض قلبي- عروقي، رتين و يا عوارض كليوي دارند، بيشتر از ساير بيماران در معرض خطر زخم پاي ديابتي مي‏باشند.
 شرايط زير در پاي ديابتي همراه با افزايش خطر قطع عضو است:
 نوروپاتي محيطي و از دست دادن حس محافظتي (Protective)
 تغيير در بيومكانيك پا (درحضور نوروپاتي)
 مداركي دال بر افزايش فشار بر پا 0قرمزي و خونريزي در زير پينه(كالوس))
 تغيير شكل استخوان
 بيماري عروق محيطي (كاهش يا نبودن نبض)
 سابقه زخم يا قطع عضو
 پاتولوژي شديد ناخن


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 5 اسفند 1390برچسب:ديابت,پاي ديابتي,زخم پاي ديابتي,درمان پاي ديابتي,ساعت توسط م. عندلیب|

 

دیابت 300 هزار سال عمر مفید را در ایران از مردم می گیرد و ششمین بیماری مهم کشور محسوب می شود. 6 درصد ایرانی ها به دیابت مبتلا هستند و در حالیکه 3 میلیون جمعیت دیابتی در کشور وجود دارند که حدود 50 درصد این افراد از بیماری خود به طور کامل اطلاع ندارند.

شایع ترین عوارض دیابت پای دیابتی است که اگر به موقع درمان نشود منجر به قطع عضو می‌شود.

اهمیت زخم پای دیابتی

  • مهمترین علت بستری بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد.
  • ناتوانی و مرگ و میر بیماران دیابتی را سبب می‌شود.
  • علت عمده آن ، از بین رفتن حس پا نوروپاتی و اختلال خون رسانی (عیب عروقی) می‌باشد.
  • زخم پا تهدیدی است برای قطع پا.
  • هزینه‌های درمان زخم پا و اقدامات ارتوپدی و قطع عضو بر پیکر بهداشت و درمان جامعه سنگین است.
  • با آموزش صحیح و کنترل قند ، چربی و فشار خون می توان از ایجاد زخم پا در بیماران دیابتی جلوگیری کرد.

 

img/daneshnameh_up/a/ac/diab_feet_before_hbo_dscn2033.jpg

 

چرا پای بیماران دیابتی زخم می‌شود؟

یکی از عوارض دیررس بیماری دیابت نوروپاتی یا گرفتاری اعصاب است .شیوع این عارضه در بیماران دیابتی بین 12 تا 50 درصد ذکر شده است. شدت نوروپاتی با سن ، طول مدت ابتلا به دیابت و چگونگی کنترل قند خون ارتباط دارد. نوروپاتی به چندین شکل در بیماران دیده می‌شود، شایعترین فرم آن به صورت گرفتاری حس در پا می‌باشد که ممکن است به صورت درد ، سوزن سوزن شدن و یا مور مور شدن در پاها بروز نماید و یا به صورت از بین رفتن حس درد و حرارت و حس درک موقعیت پا (عمق شعوری) تظاهر کند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 5 اسفند 1390برچسب:ديابت,پاي ديابتي,زخم پاي ديابتي,پيشگيري,آموزش بيمار,ساعت توسط م. عندلیب|

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: کادر فوريت پزشكي مراکز اورژانس 115، مراکز دیالیز، مدیران پرستاران و نیروهای بالینی آنکال مراکز درمانی از مزایای قانون ارتقای بهره وری برخوردار می شوند.

نوشته شده در چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:قانون ارتقاء بهره وري,فوريت پزشكي,دياليز,115,ساعت توسط م. عندلیب|

 

نظر به اينكه عدم آشنايي همكاران با موارد قانوني امكان سقط جنين (سقط درماني) سبب انجام اعمال خلاف (كورتاژ غيرقانوني) مي‌شود، لذا به منظور رفع ابهام و بيان موارد انديكاسيون‌هاي علمي و شرايط پذيرش درخواست و صدور مجوز سقط مطالب ذيل به استحضار مي‌رسد:

براساس بخشنامه شماره 4176/1 مورخ 11/9/82 سازمان پزشكي قانوني كشور:

1-   در صورتي كه ادامه بارداري مادر به مرگ جنين يا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درماني (تنها در ادارات كل پزشكي قانوني استانها) مورد پذيرش قرار مي‌گيرد، البته در صورت دستور مقام قضايي يا درخواست زوجين يا معرفي نامه پزشك معالج قبل از ولوج روح (چهارماهگي).

 


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:سقط جنين,سقط درماني,كورتاژ,ساعت توسط م. عندلیب|

 خشكي دهان عارضه اي است كه اغلب موجب شكايت بيماران مي شود.

علل: ناراحتي عصبي، استرس، سنين بالا، سيگار، عفونتهايي چون عفونت لوزه، برونشت، ذات الريه، عفونتهاي معده و روده، آبريزش بخش عقب بيني، گلو و پشت زبان مي تواند منجر به تكثير ميكروبهاي بي هوازي گردد.  فرآورده هاي لبني، بعضي از آلرژيها و تجويز داروهايي كه توليد خلط را افزايش مي دهند در امراضي چون بيماري كليوي، ديابتي، خوني.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:خشكي دهان,مراقبتهاي پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|


آخرين مطالب
» مراقبتهای پیش از بارداری
» نقش مشکلات جنسی در طلاق
» دانلود فایل های آموزشی پرستاری
» آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی
» دریافت آخرین اخبار پرستاری
» دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی
» دانلود کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب
» مراقبتهای پرستاری در تغذیه با لوله معده (NGT)
» انواع تنگی نفس
» فرآيندهاي تخصصي پرستاري بخش اورژانس: ترياژ
» غده برآمده چربی زیر پوستی
» اضافه وزن و چاقي
» تشخيص زودرس سرطان سينه با خودآزمائي
» انسولين لانتوس یا انسولین گلارژین و نحوه استفاده از آن
» دستورالعمل تزریق آمپول کلگزان CLEXANE:
» مشکلات گروه خونی متفاوت در زوج‌ها
» "فشارخون را جدي بگيريم"
» انواع تنگی نفس و علائم آن
» آشنایی با علائم سکته قلبي
» خطرات استفاده از لاك ناخن
» ده دليل مهم براي مراجعه به پزشک
» مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز
» نارسایی حاد کلیه - ARF
» مهمترين هشدارها و مراقبتها در مصرف دارو:
» 28 نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان
» همه چیز درباره تیروئید
» هيستركتومي و انواع آن
» دانلود فيلم آموزشي نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري)
» وبلاگهای پرستاری ، جامعه مجازی پرستاران ایران
» پوکی استخوان
» اصول تزریقات ایمن
» ضرب و شتم پرستار در بيمارستان سمنان
» ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی
» کتاب پزشک همراه برای موبایل
» ارائه يك رژيم غذائي براي ماه مبارك رمضان
» مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه
» کمبود پرستار در بیمارستان گرمسار
» نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب
» کیست تخمدان و آنچه که در مورد آن لازم است بدانیم
» 5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران
» انواع مسمومیت
» پیشگیری از بروز مسمومیت در اطفال
» دانلود فايل مديريت خطر و ايمني بيمار (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» دانلود فايل مهارتهاي ارتباطي (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» برگزاري كارگاه پرستاري ارتوپدي
» سايت جديد آموزشی پرستاران توانمند ایران
» دیابت دوران بارداری
» اصول کاربرد و نگهداری الکتروشوک
» دستور العمل های مهم کار در اتاق عمل
» سنکوپ

Design By : Pichak